Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/amaliepedersen.dk/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 5753
Dæmp din indre kritiker med simple strategier - Amaliepedersen

Denne blog er til dig som ønsker nogle simple værktøjer til at dæmpe din indre kritiker. Jeg beskriver hvordan den indre kritiker udvikles, hvad den gør ved os og hvordan vi får den til at fylde mindre i vores liv. Jeg har valgt at tage udgangspunkt i mit online forløb hvor du få flere strategier og konkrete øvelser til at arbejde med blandt den indre kritiker. I online forløbet får du også redskaber til at styrke dit selvværd samt nye færdigheder i kommunikation. Jeg vedhæfter et link til forløbet nederst på bloggen, hvis du er interesseret i at læse om det. 

Den indre kritiker har fyldt meget i mit liv. Den har påvirket mit selvværd og mit selvbillede og den har ikke gjort noget godt for mig. Jeg har oplevet, at den indre kritiker har været min egen fjende, værste fjende.  

Kritik gør ondt men den gør særligt ondt når den kommer indefra.  

Måske du kender det? 

Den indre kritiker, den indre stemme skælder dagligt ud og fortæller hvad du gør forkert. Den irettesætter og bebrejder hvad du gør og ikke gør. Den fortæller hvad du burde og ikke burde gøre og sætter spot på alt det du glemmer og gør forkert. Den indre kritiker vækker følelsen tristhed, vrede, frustration, afmagt, angst, håbløshed og intet du gør, er godt nok. 

Du bliver træt og føler dig dum, grim, uintelligent, utiltalende, tyk, klam, usexet, kedelig og jeg kunne blive ved.  

Den indre kritiker får dig ned med nakken. Når den indre kritiker får for meget plads i dit liv med dens uheldige egenskab, så får den dig til at tvivle på dig selv og du ender ofte med at miste modet og blive kede af det. 

Jeg mærkede, at min indre kritiker fik så meget plads, at den overskyggede mine følelser fordi jeg var meget optaget af at please andre hvilket ofte er et symptom på negativt selvværd. Den indre kritiker fandt fejl ved alt hvad jeg gjorde, sagde, følte, oplevede og tænkte. Og ja den indre kritker fylder mere hos mennesker som er udfordret på deres selvværd og som ikke føler sig særlig værdifuld for sig selv eller overfor andre. Den indre kritiker er i os alle, men det er forskelligt, hvor meget den fylder. 

Hvor kommer den indre kritiker fra? 

Dine forældre har i din barndom gjort hvad de kunne ud fra de forudsætninger de havde. Men selv i de bedste intentioner kommer forældre ofte med kritik i opdragelsen – og oftere end med positive anvisninger. Dette har været med til at udvikle den indre kritiker. 

Det vil sige, at det er ikke sin skyld, at den indre kritiker bor indeni dig. Du kan måske genkende den indre kritiske stemme, er det din mors eller fars stemme? 

Simple strategier til at dæmpe den indre kritiker

Jeg vil gerne komme med nogle simple strategier som kan dæmpe den indre kritiker. For at stoppe eller bryde den indre kritiker har du brug for mindst tre nye strategier overfor dig selv: 

1) At du giver dig selv accept ” Jeg er god nok, som den jeg er” 

2) At du giver dig selv anerkendelse ” Jeg gør det så godt jeg kan” 

3) At du giver dig selv medfølelse ” Det er helt ok at sige fra” ” Det er i orden at fejle” ” “Alle mennesker fejler, det må jeg også gerne og himlen falder ikke ned”.  

Med disse tre strategier øver du dig selv i at dæmpe din indre kritiker således, at du ikke hele tiden skælder dig selv ud. Det er ødelæggende. I stedet arbejder du med en mere positiv dialog med og om dig selv. 

Men lad mig uddybe: 

Giv mig sindsro til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre, mod til at ændre de ting, jeg kan, og visdom til at se forskellen”. Sådan lyder en berømt bøn, og selvom du ikke er religiøs, så er det der med at give slip på det, du ikke kan gøre noget ved, faktisk ret vigtigt. 

Du skal acceptere dine følelser og tanker. Du skal stoppe med at diskutere med sig selv og tænke på, at du gør tingene godt nok eller om du er god nok, som den du er. Du er helt okay. Begynd at acceptere dig med alt det du er.  

Du tænker sikkert hvordan gør jeg det? 

  1. Prøv at fokusere på dine styrker. 
  1. Indse at andre hellere ikke er perfekte 
  1. Øv dig i at sige PYT, når du begår fejl 

At give dig selv anerkendelse handler om at du skal rose og anerkend dig når ting lykkes, selv de små ting.  Og fokusere på det du gør i stedet for det du ikke gør. Så den indre kritiker kunne sige “ ej, du fik du heller ikke gjort det i dag”. Så kunne du øve dig i at have fokus på de små ting du gjorde. Du fik måske taget opvasken og fjernet vasketøjet fra gulvet.  

Og den sidste give dig selv medfølelse, du må gerne sige fra eller sige nej tak. Det betyder, at du bare gerne vil noget andet. Læg kødhammeren og slip selvbebrejdelserne. 

Stå stærkere – Mand!