Du kender det sikkert: I sidder i stuen og er tavse sammen. Følelsen af ensomhed vokser i dig og I kan kun snakke om børn, praktiske opgaver og arbejde. Du tænker nogle gange tilbage på den gang I var forelskede, hvor I kunne snakke i timevis om alt muligt, hvorfor kan I ikke det mere?

Selvom du lever med en partner og måske har gjort det i mange år, så føler mange kvinder og mænd sig ensomme i deres parforhold. Jeg møder mange par i min praksis, som er i tvivl, om de skal blive sammen, da de føler sig alene i forholdet. Det var ikke derfor, de valgte en partner. Og mange par beskriver i parterapi, at de mangler noget sammen. Ofte, så fungerer hverdagen med praktiske opgaver og børn, og der er som regel en fordeling imellem partnerne på det praktiske plan. Hvem, der gør hvad i huset. Men på det fysiske, sociale og mentale plan mangler der noget.

Mange par beskriver også, at det føles som om, at de bor med en fremmed, selvom de har kendt hinanden i mange år. De har intet tilfælles, og når de snakker sammen, så handler det altid om børnene, arbejde eller alle de praktiske opgaver, der skal løses. De fortæller, at overvejelser om at bo alene fylder mere og tvivlen, om de skal blive sammen, vokser. På det fysiske plan kan kys, kram, nus og kæl virke koldt og ligegyldigt. De kan slet ikke mærke sig selv eller hinanden. Når man lever på denne måde, skaber det en kløft i forholdet, og glæden, gnisten og kærligheden forsvinder stille og roligt.

De fleste par, som lever på denne måde, har ofte ikke travlt med at komme hjem, forsøger at lave ting og aftaler ude af huset som ikke involverer hinanden, sidder foran tv’et eller Netflix uden at snakke sammen, sidder med deres mobil og har fokus på andre ting end hinanden. Afstanden til hinanden bliver større og større og negative tanker fylder, hvilket kan resultere i ”dumme” konflikter, fordi stemningen og humøret daler i disse forhold.

Men I behøver ikke at have det sådan.

I kan finde tosomheden, glæden, gnisten, samhørigheden igen. Og det sker kun, hvis du begynder at kigge indad. Mange begår den fejl at kritisere deres partner. De begynder at give ham skylden for, at det er gået i den forkerte retning. Stop med det! I stedet skal I begynde at tale sammen, slukke tv’et og rette fokus på hinanden. I skal begynde at fortælle, hvordan I har det. Start med at fortælle, hvordan du mærker ensomheden og hvad den gør ved dig. Og find ud af, om du er alene om følelsen eller om den fylder hos jer begge to. Dernæst skal I finde ud af hvilket parforhold I ønsker og hvordan I hver især kan bidrage til at få det parforhold I ønsker, uden ensomhed.

Helt konkret kan du fortælle, at du ønsker at I får det bedre sammen og at du er bevidst om, at du selv skal gøre en indsats. Du må ikke angribe eller beskylde. Du skal blive på egen banehalvdel og tale ud fra din egne oplevelser, følelser og behov. Det er muligt, at din partner ønsker noget andet end dig, men prøv at lytte. Når I har talt sammen om hvordan I har det og hvad I ønsker, så skal I tale om hvordan I aktivt finder hinanden igen. I skal finde måder der kan bringe jer sammen og hvor I prioritere hinanden igen. For nogle hjælper det at lave en klar aftale om, at de to gange om ugen, sidder i sofaen sammen og snakker om, hvordan de har det, og hvordan deres dag er gået. Parterapeuter kalder det ”pillow talk”. Her har I også mulighed for at aftale helt konkret, hvordan I kan prioritere hinanden noget mere. Kræver det oplevelser ud af huset, så arranger det sammen og tag ansvar for, at det lykkes. I skal gøre op med, hvad I vil i forholdet fremadrettet, og det kræver dialog, vilje og interesse for hinanden. Hvis I har svært ved at tage ”pillow talk” alene, så kan en terapeut hjælpe jer på vej.

Hvordan du kommer ud af ensomhed i dit parforhold#

  • Lyt til dig selv og begynd at kigge indad. Mærk hvordan du har det og forhold dig til det.
  • Gå i dialog med din partner og fortæl, hvordan du har det (pillow talk). I kan snakke ud fra følgende spørgsmål. Hvad mærker jeg lige nu? Hvad fungerer godt i forholdet? Hvad savner jeg? Hvad ønsker jeg mere af? Hvordan kan jeg bidrage til et bedre forhold? Gør noget nyt, hvis I ønsker noget nyt. At tale om tingene og sætte ord på jeres følelser er vigtigt.
  • Dernæst prioriter hinanden – sæt det evt. på kalenderen. Dialog er vigtigt men dine handlinger er endnu vigtigere.
  • Begynd at tage initiativ til samvær med din partner
  • Sluk tv’et og mobilen.
  • Ret fokus på hinanden
  • Nyd det nye I får sammen